A kutatás az eddigi legmeggyőzőbb bizonyítékkal szolgál arra vonatkozóan, hogy a kognitív képesség kapcsolatban áll a szakszerű teljesítménnyel (amiről évtizedek óta heves vita folyik a pszichológiában), és megcáfolja azt az elméletet, mely szerint a szakértelem kizárólag az intenzív képzésen alapul.
„Valószínűleg a sakk a leggyakrabban tanulmányozott terület a szakértelemre vonatkozó kutatásban, de a sakkozási készség és a kognitív képesség közötti kapcsolatra utaló bizonyítékok vegyesek” – mondta az Intelligence című szakfolyóirat online kiadásában megjelent tanulmány vezető szerzője, Alexander Burgoyne. „Fél évszázadnyi kutatást elemeztünk az intelligenciával és a sakkozási készségekkel kapcsolatban, és kiderítettük, hogy a kognitív képesség jelentősen hozzájárul a sakkozási készségben tapasztalható egyéni eltérésekhez.”
Metaelemzésükhöz a kutatók közel 2300 tudományos cikket tekintettek át a sakkozási készségekről, és különösen azokra összpontosítottak, amelyek a kognitív képesség mérését (például az IQ pontszámot) és az objektív sakkozási képesség meghatározását (például a játékosok teljesítményén alapuló Élő-minősítést) is tartalmazta.
„Ha a szakértelemről van szó, a képzés és a gyakorlás feltétlenül része a kirakósnak” – magyarázta Zach Hambrick, az egyetem szakértelmet vizsgáló laboratóriumának vezetője. „Az új kutatás azonban azt bizonyítja, hogy az intelligencia a kirakós egy másik darabja, legalább is a sakk tekintetében.”