Franciaország bevezette a márkasemleges cigarettásdobozokat a dohányzás elleni küzdelem érdekében, pont úgy mint Ausztráli. Ausztrália 2012-ben vezette be a márkasemleges cigarettásdobozokat, amelyek 80%-a sokkoló képekkel és egészségügyi figyelmeztetésekkel vannak ellátva. Azóta a dohány termékek ára nem csökkent, és a hamisítás nem növekedett.
A franciák szkeptikusak
A legtöbb francia válaszadó (77%) úgy gondolja, hogy nem lesz hatékony, akár dohányos (82%), akár nem-dohányzó (76%). A dohányzás rabjai, életkortól függetlenül, azt mondják, hogy továbbra is ugyanúgy fognak dohányozni. A 35 év alattiak 88%-a és az 50 éven felüliek 90%-a állítja, hogy nem fog változtatni szokásain.
Azonban két (brit és ausztrál) tudományos vizsgálat azt állítja, hogy a márkasemleges cigarettadobozok hatékonyak a dohányzás elleni küzdelemben.
A 2014 júliusában megjelent ausztrál tanulmány (University of Newcastle) úgy találta, hogy még ha a figyelmeztető üzeneteknek és a reklámoknak csekély hatása van a cigarettafogyasztására, a semleges csomagolás "rossz ízt" kölcsönöz a dohányzásnak és ösztönzi a cigarettáról való leszokást.
A British Medical Journal 2014. áprilisi számában megjelent tanulmány szerint minden harmadik dohányos, a márkasemleges csomagolású megszokott cigarettáját rosszabbnak találta, mint korábban. Ráadásul, a márkasemleges csomagolású cigarettát szívók 36,8%-a gondolt mindennap a leszokásra, szemben a hagyományos csomagolású cigarettát szívók 21,8%-val. A tanulmány szerzői arra a következtetésre jutottak, hogy "a márkasemleges és szabványosított cigarettásdobozok csökkentik a fiatalok vonzalmát a cigarettázáshoz és elősegítik a dohányzásról való leszokást."
Ezzel szemben úgy tűnik a franciák nagyrészt afelé hajlanak, hogy az elektromos cigaretta használatát tiltsák be a munkahelyeken, a tömegközlekedésben és a gyermekeknek szánt élettereken. 44%-uk azt mondja, hogy csak a megelőzés és az oktatás lehet hatékony a dohányzás ellen.
Az interjút 2014. szeptember 25-én és26-án készítették.