
„A légi forgalom a sugárhajtású repülőgépek 1960-as években történt megjelenése óta jelentősen megugrott” – magyarázta a tanulmány szerzője, Marta Rojek, a krakkói Jagelló Egyetem orvosi karának munkatársa. „A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet adatai szerint 2013-ban összesen 64 millió fel- és leszállás történt, és ez a szám a következő 20 évben várhatóan a duplájára fog nőni. A légi forgalom növekedésének és a repülőterek bővülésének, valamint a repülőterek közelében felépített lakóövezeteknek köszönhetően mára sokkal több ember van kitéve a repülőgépek zajának.”
A szakértő azt is hozzátette, egyre több bizonyíték utal arra, hogy a repülőgépek zajának való kitettség a magas vérnyomás kockázatát is növeli, különösen éjjel. Arra is vannak adataink, hogy a szívbetegség és agyvérzés okozta kórházi kezelések előfordulása a repülőgépzaj behatásának fokozódásával párhuzamosan emelkedhet.
Az új kutatásba 201 negyven és hatvanhat év közötti személyt vontak be. Körülbelül a felük legalább három éve olyan területen lakik, ahol magas a repülőgépzaj behatásának szintje. A másik csoport több mint három éve csak alacsony repülőgépzajnak van kitéve.
Az eredményekből az derült ki, hogy a magas zajszintű területeken élők nagyobb valószínűséggel (40:24 százalék) szenvedtek magas vérnyomásban. A több repülőgépzajnak kitett személyek esetében a szívkárosodás valószínűsége is nagyobbnak mutatkozott.
Az eredményeket az Európai Kardiológus Társaság Sophia Antipolis-i kongresszusán tették közzé.