A Texasi Egyetem friss kutatása szerint a fő problémát az okozza, hogy ez a korosztály pszichológiailag a státuszra és az emberi kapcsolatokra fókuszál elsősorban, biológiailag viszont a stresszre sokkal érzékenyebben reagál, mint más korcsoportok. Ez az a kombináció, ami miatt sokan úgy érzik, hogy képtelenek megbirkózni mindazzal, ami az iskolában vár rájuk.
„A kamaszok egy jelentős része nagyon komoly nehézségeket él át a beilleszkedés során, és gyakran kerülnek olyan helyzetbe, amikor nem is tudják pontosan, hogy hol állnak. Ilyenkor úgy érzik, hogy most nagyon nehéz, és ez később is így lesz, vagyis nem látnak kiutat a problémákból” – mondja a kutatást vezető David Yeager.
A Psychological Science című szaklapban publikált kutatás szerint fontos, hogy a fiatalok részt vegyenek egy olyan képzésben, amelynek keretén belül megtanulják, hogy a közösségi szempontból fontos képességek tanulhatók, nem kőbe vésett tulajdonságok. Fontos, hogy ne fenyegetettségként, életük végéig tartó realitásként éljék meg a nehézségeket, és képesek legyenek bizonyos technikák segítségével kevésbé stresszesen reagálni.
„A kísérletek során bebizonyosodott, hogy amikor a 14-17 évesek fenyegetve érzik magukat , a biológiai stresszreakciójuk felkészül a társasági vereségre, aminek során a szívverés megváltozik, és a szervezet kortizolt kezd termelni” – mondja Yeager. A szakember szerint a pszichológiai képzés ugyan nem művel csodát, de hatékony segítség lehet abban, hogy a tünetek csökkenjenek, és a kamaszok jobban érezzék magukat a bőrükben.